سحام نیوز:مهدی کروبی کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته با حضور در جمع دانشجویان دانشکده نفت اهواز پاسخگوی سوالات آنان بود. آیت الله کروبی پیش از پاسخ به سوالات دانشجویان طی سخنانی با بیان اینکه شرکت در انتخابات سرنوشت ساز ملت ایران و مشارکت در حاکمیت است، گفت: عدم شرکت در انتخابات نه تنها هیچ نتیجه ای در بر ندارد بلکه نتایج منفی در پی دارد. در بحث انتخابات مجلس هفتم نیز به دوستان گفتم که عدم مشارکت در انتخابات راه حل درستی نیست. شیخ اصلاحات در ادامه رقابت های انتخابات را جدی دانست و گفت: برداشت من این است که در این دوره از انتخابات مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب حضور جدی تر و گسترده تر از دوره قبل در انتخابات خواهند داشت. وی افزود: آنانی که نسبت به سیاست های داخلی دولت در بخش های مختلف و در سیاست خارجی اعتراض دارند و معتقدند که کشور در این چهار سال عقب گرد داشته است، حتما باید با قدرت مضاعف برای تغییر وضع موجود تلاش کنند.

کروبی با اشاره به سخنان رهبری در کردستان و حمایت ایشان از دولت اظهار داشت: به علت آنکه دولت روی کار است، مقام معظم رهبری از این دولت همچون دولت هایی که قبلا بر مسند اجرایی بودند، دفاع می کند ولی ایشان تاکید داشتند که رای شان مخفی است.

وی افزود: معیارها و شاخص هایی که رهبری فرمودند را مردم باید ببینند و پیشینه و سوابق افراد را مطالعه کنند تا متوجه شوند چه کسی شعار می دهد و چه کسی به وعده های خود عمل می کند. من نیز 30 سال در عرصه بودم و مردم خود می توانند قضاوت کنند.

شیخ اصلاحات در ادامه سخنان خود درخصوص بسیج نیز گفت: بسیج برای من عزیز است. امام نیز فرمود بسیج 20 میلیونی. ولی آیا منظور امام از این صحبت این بود که این 20 میلیون در انتخابات حق رای دادن ندارند؟ خیر. آنها مانند همه اقشار کشور باید در انتخابات شرکت کنند و دوستان و نزدیکان خویش را در حضور در انتخابات دعوت کنند. وی افزود: معتقدم فرمانده سپاه به عنوان فرمانده بسیج نباید بسیج را به دو قسمت تقسیم می کرد. وی گفت: یک گروه می تواند در انتخابات دخالت کند و گروه دیگر نمی تواند. خیلی صریح می گویم بسیج باید در انتخابات باشد اما نه اینکه فرمانده بگوید به چه کسی رای دهید و یا تشکیلاتی در عرصه انتخابات وارد شوند و یا نیروهای بسیج را آموزش دهند که در انتخابات چگونه عمل کنند.

کروبی در ادامه با بیان اینکه سخن امام صحیح است و مورد تایید همگان است که ملاک وضعیت حال افراد است گفت: اما این سخن امام تنها ناظر به سیاسیون نبود، بلکه خطاب همه افراد و از جمله رزمندگان نیز بود. وضعیت افراد نیز فعل و عمل آنهاست و کسی که در این میان داوری می کند وجدان عمومی جامعه است، نه اینکه خود بگوییم و خودمان برای حرفمان دست بزنیم.

کروبی در ادامه اظهار داشت نه تنها بسیار زیادی از انقلابیون که حتی رزمنده ها نیز تغییر یافته اند و موضوع تنها به رزمندگان ما خلاصه نمی شود. بلکه حتی برخی افسران ارشد سپاه پیامبر نیز که مانند زبیر که پیامبر به آنها وعده بهشت داد و از آنها تجلیل کرد، اما آن زمانی که مقابل علی (ع) ایستادند، امام علی (ع) با آنها مقابله کرد. کروبی در پایان تاکید کرد هرکس هر سرمایه ای که دارد باید آن را حفظ کند.

پس از پایان سخنان کروبی نوبت به طرح سوالات دانشجویان رسید. یکی از دانشجویان به انتقاد از عملکرد قوه قضائیه در برخورد با مطبوعات و فعالان سیاسی اشاره کرد و از کروبی این سئوال را مطرح کرد که چگونه می خواهد قوه قضائیه را وادار به تغییر مش کند . شیخ اصلاحات در پاسخ گفت :قوای مجریه و قضائیه از یکدیگر مستقل هستند اما بسیاری از مشکلات امروزی جامعه ما از بخش قوه اجراییه است، چنانچه در بحث مطبوعات امروزه هیات نظارت کار را به جایی رسانده است که قوه قضائیه برای ما پناهگاه است. وی گفت: معتقدم اگر مردم رای بالایی برای تغییر بدهند، چون این رای یک نه بزرگ تلقی خواهد شد، بسیاری از روند موجود تغییر خواهد کرد و آنها تا یک سال به کما خواهند رفت.

دانشجوی بعدی از کروبی پرسید که چگونه می خواهد با برخی نهادها و ارگان های قدرت مقابله کند. کروبی در پاسخ گفت: من هرگز نگفتم که می خواهم شق القمر کنم و نگفتم که می خواهم مدینه فاضله درست کنم، امروز هم قصد ورود به این قضایا را ندارم اما آقای هاشمی در جایی گفته بود که نتیجه دولت سازندگی تولد دولت اصلاحات بود، اما نتیجه دولت اصلاحات احمدی نژاد شد. من اکنون نمی خواهم بگویم که چه عوامل و تندروی هایی موجب این نتیجه شد، اما راهکارهای مقابله با این وضعیت را نیز می دانم.

کروبی همچنین در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد بیانیه سهامدار شدن شهروندان بالای 18 سال گفت: از همین جا از روزنامه اعتمادملی می خواهم که مناظره هایی برگزار کند و افراد موافق و مخالف نظرخود را درخصوص این طرح بیان کنند. شما نیز حتما مناظره ها خصوصا آنهایی که در تلویزیون پخش می شود را دنبال کنید تا متوجه اهداف و ابعاد این برنامه بشوید.

یکی از دانشجویان شیوه شیخونیت را نامطلوب دانست. کروبی نیز گفت: شما فکر می کنید اگر من رئیس جمهور شوم، تسبیح به دست می گیرم و هر روز به این دفتر و آن دفتر می روم تا مشکلات را حل کنم؟ خیر .آنچه طبق قانون در اختیار رئیس جمهور است را به طول کامل استفاده می کنم و آنچه در ید من نیست را مثل همه کشورهای دنیا با تعامل و گفت وگو آن را حل خواهم کرد. هم محکم می ایستم و هم گفت وگو می کنم. قصد دعوا هم نداریم.

ماجرای خواب کروبی و احتمال دخالت در انتخابات و انتقاد از برخی نهادهای حکومتی موضوع پرسش دانشجوی دیگری بود. کروبی در پاسخ گفت: چهار سال قبل و پس از آنکه نتایج اعلام شد، خدمت رهبری رفتم از ایشان تقاضای بازشماری صندوق ها را کردم ولی به خاطر کارشکنی دولتی که جسارت اعلام تخلفات را نداشت، نتوانستم مورد را پیگیری کنم. ضربه ای که ما از آن زمان خوردیم از دولت نشات گرفت و نه نهادها و ارگان ها.

کروبی در پایان از همه دانشجویان خواست که در انتخابات حضور داشته باشند.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا